انواع تجارت الکترونیک

ارتباط بین تجارت و تكنولوژى دیر زمانى است كه وجود داشته و ادامه دارد در واقع، یك پیشرفت تكنیكى باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت كشتى بود
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 13 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

انواع تجارت الکترونیک

فروشنده فایل

کد کاربری 1024

انواع تجارت الکترونیک


ارتباط بین تجارت و تكنولوژى دیر زمانى است كه وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یك پیشرفت تكنیكى باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت كشتى بود. در حدود 2000 سال قبل از میلاد، فینیقیان تكنیك ساخت كشتى را بكار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمین هاى دور دست یابند. با این پیشرفت، براى اولین بار مرزهاى جغرافیایى براى تجارت باز شد و تجارت با سرزمین هاى دیگرآغاز شد. اكنون، شبكه جهانى اینترنت مانند همان كشتى است كه نه تنها فواصل جغرافیایى، بلكه اختلافات زمانى را نیز كمرنگ نموده و صحنه را براى نمایشى دیگر آماده كرده است.

براى گسترش و پذیرش تجارت الكترونیك لازم است كه پیش نیازهاى این تكنولوژى از جمله زیرساختار مخابراتى،مسایل قانونى و ایمنى پیام رسانى مهیا شود.

مهم ترین هدف در تجارت – حال چه از روش هاى بسیار پیشرفته الكترونیكى استفاده كند و چه از روش هاى سنتى و قدیمى -همانا دستیابى به پول و سود بیشتر است. طبیعتا در این میان، نقش بانك ها و موسسات اقتصادى در نقل وانتقال پول بسیار حیاتى است. هنگامى كه در سال 1994 اینترنت قابلیت هاى تجارى خود را علاوه بر جنبه هاى علمى و تحقیقاتى به نمایش گذاشت،موسسات تجارى و بانك ها در كشورهاى پیشرفته اولین نهادهایى بودند كه تلاش جدى خود را براى استفاده هر چه بیشتر از این جریان بكار انداختند. محصول تلاش آنها نیز همان بانكدارى الكترونیك امروزى است. سپس به سرعت مشخص شد كه اینترنت بستر بسیار مناسبى براى انواع فعالیت هاى بانكدارى و اقتصادى بشمار مى رود.

بانكدارى و تجارت الكترونیك هم اكنون در جهان به عنوان یك بحث بسیار تخصصى و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده است و تطبیق آن با سیاست هاى تجارى و اقتصادى كشورهاى مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزى دقیق دارد.
در بررسى تاریخچه تجارت الكترونیك درمى یابیم كه بورس هاى اوراق بهادار نیز موسسات دیگرى بودند كه به سرعت فعالیت خود را با روند پیشرفت اینترنت هماهنگ كردند و موفق شدند كه در عرض مدت كوتاهى، با توجه به برترى هاى اینترنت در مقایسه با روش هاى قدیمى، به دلیل سرعت و دقت بالا، به موفقیت هاى بى نظیرى دست یابند.
تجارت الكترونیك، على رغم جوان بودن در جهان شناخته شده و در سال هاى اخیر رشد فزاینده و غیرقابل پیش بینى داشته است. این رشد تصاعدى حاصل استفاده از یك ابزار، یعنى اینترنت مى باشد. البته تجارت الكترونیك فقط در شاخصه ها یا كشورهاى خاصى جا افتاده و استفاده مى شود. براى مثال، در سال 1997 صنعت جهانگردى و توریسم مسوول 20 تا 30 درصد از فروش هاى مجازى بوده و تا پایان سال 2002 انتظار مى رود كه این رقم به بیش از 30 میلیون دلار برسد.

تعریف تجارت الكترونیك
تجارت الكترونیك انجام كلیه فعالیت هاى تجارى با استفاده از شبكه هاى ارتباطى كامپیوترى، به ویژه اینترنت است. تجارت الكترونیك، به نوعى، تجارت بدون كاغذ است. به وسیله تجارت الكترونیك تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم براى حمل و نقل كالاها، با زحمت كمتر و مبادلات بانكى با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شركت ها براى ارتباط با یكدیگر،محدودیت هاى فعلى را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یكدیگر ساده تر و سریع تر صورت مى پذیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان نیزمى تواند به صورت یك به یك با هر مشترى باشد. به عبارت دیگر، تجارت الكترونیك نامى عمومى براى گستره اى از نرم افزارها وسیستم ها است كه خدماتى مانند جستجوى اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسى وضعیت اعتبار، اعطاى اعتبار، پرداخت به صورت ONLINE ، گزارش گیرى و مدیریت حساب ها را در اینترنت به عهده مى گیرند. این سیستم ها زیربناى اساسى فعالیت هاى مبتنى براینترنت را فراهم مى آورند.
در تجارت الكترونیكى از نوع( B2C فروشنده با مصرف كننده) بیشترین سهم از آن خرده فروشى است.
هدف از بكارگیرى تجارت الكترونیك، ارایه روشى جدید در انجام امور بازرگانى مى باشد. به واسطه این روش، تاجران قادرند كه محصولات و خدمات خود را به شكل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان – مستقل از مرزهاى جغرافیایى و ملیت ها -عرضه كنند.

بسیارى از مردم، تجارت الكترونیك را منحصر به خرید و فروش از طریق شبكه اینترنت مى دانند، در حالیكه این امر فقط بخش كوچكى از تجارت الكترونیك را تشكیل مى دهد و این مفهوم اكنون گستره وسیعى از جنبه هاى مختلف تجارى و اقتصادى را دربرگرفته است. به سادگى مى توان هرگونه فعالیت تجارى و مالى بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الكترونیك گنجاند.
تجارت الكترونیك روش دیگرى براى تبادلات الكترونیكى اطلاعات و انجام مبادلات تجارى است كه یك پل الكترونیكى رابین مراكز تجارى ایجاد كرده است. تجارت الكترونیك با حجم كمترى از اطلاعات كه لزوما در قالب یكسانى نبوده و بین مردم عادى رد و بدل مى شود، سر و كار دارد. تجارت الكترونیك در ابتداى پیدایش خود، چیزى بیش از یك اطلاع رسانى ساده تجارى نبود و هركس مى توانست محصولات خود را با استفاده از صفحات وب بر روى اینترنت تبلیغ نماید. آمار منتشره از 500 شركت نشان مى دهدكه حدود 34 درصد از آنها در سال 1995 و حدود 80 درصد در سال 1996 از روش فوق براى تبلیغ محصولات خود استفاده كرده اند.تا پایان سال 2001 بیش از 220 بیلیون دلار معاملات مالى توسط صدها سایت تجارى بر روى اینترنت انجام پذیرفت.
در ادامه، روش هاى مختلف تجارت الكترونیك شرح داده خواهند شد.
تجارت B2B (BUSINESS TO BUSINESS ) فروشنده با فروشنده: B2B اولین روش خرید و فروش معاملات الكترونیكى است وهنوز هم طبق آخرین آمار، بیشترین عایدى را كسب مى كند. در B2B تجار نه تنها مجبورند مشتریان خود را بشناسند، بلكه بایدواسطه ها را نیز شناسایى كنند. در این مدل، همه شركا و خدمات مرتبط با تجارت بین المللى از قبیل: تامین كنندگان، خریداران،فرستندگان دریایى كالا، لجستیك ( پشتیبانى)، خدمات ( سرویس ها) بازرسى، اخبار بازاریابى و كاربرى هاى نرم افزاركه موجب سهولت در امور تولید و خرید و فروش مى شوند، در یك محل گردهم مى آیند.
B2B در جایى استفاده مى شود كه بخواهیم خرید و فروش عمده را به كمك تجارت الكترونیكى انجام دهیم و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم، چرا كه خرده فروشى در اینترنت با خطرات بسیار همراه است، زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را ازروى اینترنت خریدارى كنند و فقط روى برخى از اجناس دست مى گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانى ندارد. شركت CISCO یكى از اولین شركت هاى بزرگى بود كه در جولاى 1996 سایت تجارت الكترونیكى خود را راه اندازى كرد و بعد از آن تلاش جدى بقیه شركت ها براى چنین امرى آغاز شد. یك ماه بعد شركت هاى كامپیوترى عظیمى مانند MICROSOFT و IBM نرم افزارهاى تجارى خود را كه امكان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم مى كرد، به بازار عرضه كردند.
FORRESTER RESEARCH كه به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فن آورى مشغول است، در سال 1999 تخمین زد كه حجم مبادلات B2B تا سال 2004 در ایالات متحده به یك تریلیون دلار و در سال بعد از آن به 7/2 تریلیون دلار برسد. دولت استرالیا با همكارى شركت معتبر ITOL قصد دارد كه در یك برنامه پنج ساله، مبلغ 6/6 میلیون دلار براى زیرساخت هاى تجارت الكترونیك هزینه كند. این مبلغ صرف برنامه BUSINESS TO ) ( BUSINESS-B2B خواهد شد.
به صورت طبیعى، در B2B فروش مستقیم منبع اصلى درآمد به حساب مى آید، مانند وقتى كه یك فروشنده محصول خود را به یك فروشنده دیگر مستقیما مى فروشد. با وجود این، وب مى تواند روى فروش مستقیم تاثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند.
در این نظام جدید اقتصاد جهانى كه به سمت تداوم ارتباطات الكترونیكى در حال پیش روى است، مشكلاتى نیز وجود دارد، ازجمله اینكه رودر رو نبودن مشترى و فروشنده باعث مى شود كه معامله به صورت مجازى صورت گیرد. این مشتریان براى دریافت اطلاعات بیشتر باید با تلفن به مركز اصلى وصل شوند، اما هیچ تضمینى براى اینكه كسى در آن سوى خط باشد، وجود ندارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *