مقاله طراحی و اجرای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیق

دانلود مقاله طراحی و اجرای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیق
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 53 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34

مقاله طراحی و اجرای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیق

فروشنده فایل

کد کاربری 4152

*مقاله طراحی و اجر ای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیق *

«بسم الله الرحمن الرحیم»

دانشگاه شهید بهشتی

مقدمه

همانطور كه می دانید اطلاعات برای افراد مهمترین منبع تصمیم گیری می باشد و همچنین محرز است كه مصاحبه ، پرسشنامه ابزارهای اصلی جمع آوری اطلاعات در تحقیقات می باشد كه از طریق این ابزار اطلاعات تفصیلی (كمی و كیفی) مناسبی در اختیار پژوهشگر قرار می گیرد . در این میانمصاحبه و مشاهده و مسائل از آنجا كه تا اندازه ای درگیر قضاوت فرد پژوهشگر راجع به موضوع مورد پژوهش می باشد دارای ظرافت خاصی می باشند در این گزارش بر آنیم تا جنبه هایی از مصاحبه و مشاهده و مسائل مربوط به آن را بررسی كنیم .


فصل اول

پرسشنامه «Quistionnaire»

2-1 جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه

پرسشنامه یكی دیگر از روش های جمع آوری اطلاعات در پژوهش زمینه یابی می باشد كه پاسخ‌گو خود اجرای مصاحبه را بر عهده دارد و سؤالات تهیه شده را پاسخ می دهد و آن را به نشانی محقق پست می كند .

این روش جمع آوری اطلاعات می توان در مكانهای مختلف و به شیوه های متعدد انجام گیرد و باید سعی شود سؤالات بسیار واضح ومشخص باشد ، چون پاسخ دهنده خود نقش مصاحبه كننده را نیز بر عهده دارد . از آنجائیكه پرسشنامه جنبة خود اجرایی دارد می بایستی به گونه ای طراحی و اجرا شود كه پاسخ گو را به جواب دادن ترغیب نماید ( ظهوری ، 1378)

در بسیاری از تحقیقات علمی بخصوص مواقعی كه اندازه گیری مستقیم متغییر های مورد بررسی امكان پذیر نباشد ، ناگزیر باید برای بدست آوردن اطلاعات در بارة كمیت و كیفیت صفات متغییر مورد تحقیق از طریق پرسشنامه اقدان كرد ( حسن بگلو ، 1382)

3-1 تعریف پرسشنامه :

پرسشنامه عبارت است از مجموعه ای از پرسشها كه به صورت باز یا بسته ( دارای مقیاس ) طراحی شده اند تا وضعیت نگرش افراد را نسبت به یك واقعیت از طریق آن ارزیابی شود تكمیل آن می تواند به طریق مراجعة شخصی ، پستی یا تلفنی صورت گیرد ( خاكی ، 1379)

پرسشنامه مجموعه ای از سؤالات است كه روی یك یا چند برگ یا یك دفترچه نوشته شود پرسشنامه در موارد زیر به كار می رود :

1- مواردی كه محقق به طور دقیق می داند كه چه چیزی مورد نیاز است و چگونه متغیر های آن بایستی اندازه گیری شود .

2- مواردی كه امكان كسب داده ها با مصاحبه و مشاهده امكان پذیر نبوده ، دسترسی به منابع داده ها به طور مستقیم میسر نمی باشد .

3- مواردی كه تعداد آزمودنی ها زیاد باشد ( ظهوری 1378 )

4-1 طرح های مختلف پرسشنامه :‌

پرسشنامه به یكی از صورت های زیر طراحی می شود :

الف: پرسشنامة عادی : بهترین طریقة طراحی پرسشنامه است كه به این صورت است كه تعدادی سؤال به دنبال هم طرحی می شود و جاب آنها نیز به دوصورت است یا جواب بسته كه پاسخگو جواب صحیح را انتخاب می كند و یا جواب باز است و پاسخگو در جای خالی وضع شده جواب را می نویسد . پرسشنامة عادی خود به دو صورت است :

1- پرسشنامة با نام 2- پرسشنامة بی نام

ب:‌ فهرست سؤالات :

سؤالات توسط پرسشگر مطرح می شود

و پاسخگو سؤال را جواب می دهد و پرسشگر آنرا می نویسد تجزیه و تحلیل این پرسشنامه بسیار مشكل می گردد ( ممكن است نوشت جوابها نیز به پاسخگو محول گردد )

ج) راهنمای مصاحبه :

این روش حد فاصله بین مصاحبه و پرسشنامه است عناوینی را كه پرسشگر می بایستی پیرامون آنهااطلاعات وضع كند نوشته شده است و محقق به هر طریقی كه صلاح بداند و موقعیت اقتضاء كند سؤالات را مطرح می كند . قابلیت انعطاف این روش بسیار بالا می باشد . ( نبوی ، 1371)

5-1 انواع اجرای پرسشنامه

1-5-1 پرسشنامه حضوری

مزایا :

الف : برقراری روابط صمیمانه با پاسخ دهندگان به هنگام معرفی پژوهش

ب: انجام راهنمایی مورد نیاز پاسخ دهنده در هر مرحله

ج: گردآوری پرسشنامه ها بلافاصله پس از تكمیل ( شیرازی و صائبی ، 1381 )

د: تعداد برگشتی ها زیاد می شود

هـ : در مواردی كه واحد های سازمانی به یكدیگر نزدیك بوده و امكان جمع آوری افراد در یك محل زیاد باشد روش مفیدی است .

معایب :

عیب این روش در پر هزینه بودن آن است بخصوص در مواردی كه آزمودنی ها در منطقة وسیع جغرافیایی پراكنده باشد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *