طراحی سیستم های ابزار دقیق ایستگاه تقویت فشار گاز

طراحی سیستم های ابزار دقیق ایستگاه تقویت فشار گاز
دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل docx
حجم فایل 10199 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 139

طراحی سیستم های ابزار دقیق ایستگاه تقویت فشار گاز

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

طراحی سیستم های ابزار دقیق ایستگاه تقویت فشار گاز

گاز پالایش شده خروجی از پالایشگاه وارد خطوط اصلی انتقال می گردد ،اما عمدتا فاصله بین مصرف كننده تا پالایشگاه بسیار زیاد است . مصرف گاز در شهرها در طول خط وجود عوارض طبیعی اعم از كوهها و گودالها و همچنین اصطحكاك ناشی از حركت گاز درون لوله باعث افت فشار آن می گردد بنابرین ایستگاههایی در فواصل منظم در طول خط احداث شده است كه دارای چند توربوكمپرس می باشند هدف از تاسیس این ایستگاهها جبران این افت فشار می باشد .

الف ) بررسی فرآیند كمپرس گاز از شیر ورودی تا ولو خروجی:

بدین منظور یك انشعاب از خط اصلی گاز جهت ورود به ایستگاه گرفته شده است كه وارد ولو اصلی ورودی می گردد .

ولوهای اصلی ایستگاه مانند ولو ورودی و خروجی را اغلب به سه طریق باز وبسته نمود :

بصورت دستی

بصورت خودكار شامل

الف)بوسیله دكمه روی سیستم ولو

ب)از راه دور اتاق كنترل

فشار مورد لزوم برای حركت ولو در حالت اتوماتیك توسط یك لاین یك اینچ از خود گاز داخل لوله ایجاد می گردد برای این كار فشار داخل لوله جهت استفاده در عملگر توسط یك فشار شكن به 7 بار شكسته می شود این فشار به روغن داخل یك مخزن اعمال شده كه این روغن باعث چرخش ولو می گردد .برای بازوبسته كردن مسیر محرك ها از سلونوكید ولوها استفاده می گردد. همچنین دو عدد میكروسوئیچ در طرفین نشانگرمشاهده باز وبسته بودن ولو رادر اتاق كنترل ممكن می سازد .در ادامه فشارگاز ورودی توسط فشار ورودی و خروجی ایستگاه دارای اهمیت بسزایی می باشد .

در ادامه فرآیند گاز وارد سافیها می گردد تا ناخالصی های آن شامل دوده و موادنفتی و سایر آلودگیهای از آن جدا گردد. اغلب اسكراپرها براساس قانون ساده فیزیكی اختلاف جرم حجمی كار می كند .

ناخالصی های جمع شده در مخازن پایین اسكراپرها چند مدت باید تخلیه گردد این كار توسط به میزان آلودگیها در شرایط مختلف متفاوت است .

در این مخازن با افزایش حجم مواد به شیرهای خودكار واقع بر لاتیهای تخلیه فرمان می دهد و عمل تخلیه در چند ثانیه انجام می پذیرد

پس از این مرحله گاز جهت اندازه گیری می گردد. اندازه گیری خلوی گازها براساس اختلاف فشار می باشد كه مهمترن شكل آن استفاده از صفحه های سوراخدار می باشد .

گاز خروجی از مرحله اندازه گیری وارد خطوط تقسیم شده و این واحدها تقسیم می گردد.هر واحد شامل یك توربوكمپرسور گازی است كه دارای انواع مختلف می باشد نوع مورد استفاده در ایستگاه شماره 2 از مدلهای 990 شركت درس رند با سیستم كنترل قابل برنامه ریزی از نوع چرخش و با توربین آزاد و ددر سوخته می باشد كه دارای چهار بخش اصلی می باشد

1.ژنراتور گازی 2. توربین قدرت 3.جعبه دنده كمكی

4. جعبه دنده اصلی قسمت گردنده

این توربوكمپرسور براساس سیكل باز وبا استفاده از دو محور كه ارتباط مكانیكی مستقیم فیما بین ندارند كارمی كند بدین نحو كه محور ژنراتور گازی میان تهی بوده و محور توربین قدرت از داخل آن عبور كرده و كمپرسور گاز متصل می باشد .

ژنراتور گازی از سه قسمت اصلی 1- كمپرسورهوا 2-محفظه احتراق

3- توربین ساخته شده كه كمپرسورهوا از نوع گریز از مركز و دارای دو مرحله و توربین قدرت دارای سه مرحله محوری می باشد .

در نهایت امر گاز فشرده شده بعد از ولوهای یكطرفه در خروجی واحد و در خروجی از هدر خروجی دوباره به خط اصلی بر می گردد.

سوخت واحدها از یك انشعاب قبل از مرحله مترنیگ تامین می گردد .

این لاین 6 اینچ وارد فیلتر سوخت شده و پس از تصفیه به اتاق سوخت وارد می گردد و طی چند مرحله فشار آن توسط رگولاتورها به فشار مناسب شكسته می شود .چون در حین شكست فشار دمای آن به شدت پایین می آیید لذا بایدقبل از ورود به رگولاتورها گرم می گردد برای این منظور گاز به لانیهای كوچكی منشعب می گردد كه از درون یك مایع (آب مخلوط با گلایكول)می گذرد این آب توسط یك میترگازی یا برقی گرم می شود .دمای گازخروجی از میتر دمای آب و فشار گازسوخت می گردد بنابرین حگرهای اختلاف فشار فیلترآن را كنترل می نماید فیلتر سوخت نیز مانند اسكرابرها مجهز به سیستم خودكار تخلیه ناخالصیها می باشد .

ب) سیستم های اصلی توربوكمپرسور

سیستم روغن خنك كننده

سیستم نشت بند

سیستم استارت

سیستم سوخت

سیستمهای توربوكمپرسور

الف) سیستم روغنكاری

وظیفه این سیستم روغنكاری و خنك كاری اجزاء متحرك در كمپرسور می باشد .

همانطور كه در شكل می بینیم روغن ابتدا وارد پمپ اصلی شده كه با حركت ژنراتور (GG)به گردش درمی آید. و پمپ كنار آن كه با پمپ اصلی موازی است با یك موتور (v) 24به گردش درمی آید وظیفه خنك كاری توربوكمپرسور بعد ازتوقف آن را بر عهده دارد در حالت اضطراری یك پمپ گازی نیز موازی با دو نصب شده است كه در صورت عملكرد نا صحیح پمپها به كار خواهد افتاد جهت اطمینان كامل یك مخزن پر فشار حاوی نیتروژن نیز در سیستم تعبیه شده كه در صورت از كار افتادن سه پمپ با پمپ اصلی روغن را به قسمتهایی مهم پمپ می كند

TCV206در صورت افزایش دمای بیش از حد روغن مسیر آن را به سمت خنك كننده هدایت می كند .فیلترها وظیفه تصفیه روغن را بر عهده دارند .

در ابتدای امر وجود در سوئیچ اندازه گیری سطح در داخل مخزن اصلی

ضروری می باشد كه یكی آلارم كاهش سطح


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *