تحقیق بررسی نور و رنگها در ارگونومی

تحقیق بررسی نور و رنگها در ارگونومی در 26 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

تحقیق بررسی نور و رنگها در ارگونومی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

تحقیق بررسی نور و رنگها در ارگونومی در 26 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست

عنوان

صفحه

مقدمه: نورهای و رنگها، طیف الكترومغناطیس………………………………………………….

فصل 1- دریافت رنگ……………………………………………………………………………………

دیدرنگ……………………………………………………………………………………………………….

حساسیت طیفی ص نوع مخروط…………………………………………………………………….

تفسیر رنگ در سیستم عصبی …………………………………………………………………………

درك نورسفید……………………………………………………………………………………………….

تكمیل احساس رنگ بوسیله شبكیه مغز…………………………………………………………….

دید فوتویك و دیداسكوتوپیك…………………………………………………………………………

فصل 2 كاربردهای ارگونویك رنگ………………………………………………………………….

فصل 3 قابلیت ها و مقررات ارگونومیك رنگ………………………………………………….

مقررات رنگ ارگونومیك……………………………………………………………………………….

مقررات رنگ برای ایمنی جاده ها…………………………………………………………………….

مقررات رنگ برای ایمنی صنایع………………………………………………………………………

مقرارت رنگ برای تشخیص لوله ها…………………………………………………………………

مقررات رنگ برای سیستم های هیدرولیك……………………………………………………….

مقررات سیستمهای پنوماتیكی…………………………………………………………………………

مقرارت رنگ برای كابل ها……………………………………………………………………………..

مقررات رنگ در راه آهن………………………………………………………………………………..

رنگ در محصولات خطرناك…………………………………………………………………………..

مقررات رنگ كنترل ها…………………………………………………………………………………..

منابع كتاب رنگها برای سلامتی شما…………………………………………………………………

كتاب كاربرد رنگ در ارگونومی……………………………………………………………………….

طیف الكترومغناطیس

جدولهای بعدی چگونگی قرارگرفتن رنگها را با طول موجهای متفاوت در طیف الكترومغناطیسی نشان یدهد: اندازة امواج از كوتاهترین فركانسها شناخته شده (كه همان اشعه كیهانی است) آغاز شده و به طول موجهای كه توسط ایستگاههای رادیو و امواج الكتریكی كه بوسیلة ژانراتورها تولید می شوند ختم می گردد. طیف نورمرئی تنها بخش كوچكی از این طیف الكترومغناطیس كلی را دربر می گیرد.

واحد اندازه گیری، در فیزیك نور بكار می رود و خاص اندازه گیری مقادیر بسیار كم است. هر آنگستروم برابر با یك میلیونیم متر می باشد.

نور خورشید بخش مهمی از طیف مرئی را اشغال كرده كه در ان رنگها آبی و سبز درمركز قرار دارند. ماراء بنفش‌ آخرین حد طیف نوری خورشید است كه در مرز 3000 آنگستروم به دلیل مقاوم بودن اتمسفر زمین متوقف می‌شود.

نوری كه از یك لامپ معمولی متصاعد می شود، عملا اشعة ماوراء بنفشس در خود ندارد ولی مقدار زیادی امواج مادوم قرمز با آن همراه است.

كه ازنظر چشمهای ما نامرئی بود و تنها از طریق متصاد كردن حرارتی كه همراه آن است، قابل تشخیص می باشد. متقابلا لامپهای فلورسنت، از خودطول موجی متصاد می سازد كه متعلق به ماوراء بنفش است. این لامپ بوسیلة تركیب بخار جیوه و یك گاز كمیاب یعنی آرگون از خود نور می می دهد. بخاطر داشته باشید كه در میان لامپهای مصنوعی، لامپهای حرارتی از خود امواج مادون قرمز و نورمرئی را متصاد می كنند كه آخرین حد آن نور آبی است. متقابلا لامپ فلورسنت اشعة ماوراء بنفش و بسیاری از نورهای مرئی را تولید می كند.

همانگونه كه دیدید، ماوراء بنفش و مادون قرز از دو سو طیف نور مرئی را احاطه كرده اند. همچنین تدذكر می‌شود كه امروزه علم تاثیر شدید این دو نوع اشعه را بر بدن انسان شناخته و دربرخی سیستمهای مدرن درمانی از اشعه ایكس و امواج رادیویی استفاده می كنند.

چندمین دهه انجام شده است. ولی حوادث ماشین آلات آتش نشانی ادامه و اتفاق می‌افتد.

تاریخچه ماشین آتش نشانی

در آغاز قرن حاضر، رنگ قرمز جهت اعلام خطر و كامیون های آتش نشانی بكاررفته است. ماشینهای سواری سیاه بودند، و كامیونها آتش ناشی خیلی بزرگتر از یكدیگر ماشینهای موجود در سطح جاده ها نبودند، بنابراین این رنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. ماشینهای آن زمان رادیو. تهویه مطبوع، ضبط صوت یا استریو نداشتند و از آن یكذدیگر تفكیك نشده بودند. غالب آنها پنجره تداشتند و سرعت ترافیك آرام بود. در این دوره آژیرها دارای قدرت كمی بودند (تعدادی از آنها توسط دست هندل زده می شدند) و چراغهای ویژه خطر نسبتا ضعیف بودند.

با پیشرفت تكنولوژی، ماشینها و كامیونهای آتش نشانی نیز كامل یافتند. امروزه اتومبیل‌ها بی نهایت بی صدا و راحت، جهت تفریح و حمل نقل مورد استفاده قرار می گیردند.

ماشین آلات آتش نشانی خیلی بزرگتر، پرصداتر و دارای فلاشینگ های سریع و پرقدرت و چراغهی چرخان می باشند. رنگ قرمز، كه عمدتا در 75 سال قبل برای كامیونهای آتش نشانی مورد استفاده قرار می گرفت، بعنوان رنگ انتخابی برای این ماشین آلات بجا ماند. ماشین آلات حریق تعداد غیر متعارفی از حوادث در هنگا انجام ماموریت بجا ماند. ماشین آلات حریق تعداد غیر متعارفی از حوادث در هنگام انجام ماوریت را شامل می شوند. در مطالعه ای گزارش شده كه حوادث ماشین آلات حریق به میزان 10 مرتبه بیشتر از حوادث ماشینهای شخصی می باشد. (soloman & king 1995) آژیرها، چراغها و وضعیت قرمز به نظر جهت جلب توجه به اعلام خطر پیغام نجارت «راه» را باز نائید». طراحی شده اند. اما این اقدامات همیشه كارا نیستند. چرا؟

آژیر شنیده می‌شود، جهت یابی صدا مشكل می باشد. متاسفانه، اختلال جهت یابی در اتومبیل های مدرن كه بطور موثر صدا را مد نظر قرار نمی دهند، چشم پوشی شده ‌است. چراغهای فلاشینگ، صدای آژیرها را همرای می نماید. این چراغها در محدوده9 وسیع از نظر اندازه، شكل و شدت وجود دارند، به این ترتیب می توان دریافت كه وسایل نقلیه ویژه‌ خطر سال به سال رشد می نمایند.

متاسفانه اثر چراغهای فلاشینگ بطور محسوسی در نور روز تقلیل می یابد. در درخشندگ های زیاد یا در زیر تابش نور خورشید، چراغها كاملا بی اثر می‌شوند. بنابراین در روز، وقتیكه شدت ترافیك بیشترین مقدار را داراست، چراغهای فراشینگ دارای كمترین اثر می باشند. طی بررسیهائی دیده شده، 70% حوادث ماشین آلات آتش نشانی در طی روز اتفاق می افد (Newyorkstate Department of mortor Vehicle 1990) در تلاش جهت كاهش میزان حوادث، رئیس آتش نشانی شهرMissouri . st Iouis اخیرا به واحد ترابری دستور داد كه از چراغهای قرمز و آژیر در حریق ها بجز مكانهای فوق العاده بحرانی استفادن ننمایند. ایا چراغهای فلاشینگ و آژیرها در حوادث سهمی هستند؟

رنگ و ایمنی

مرروی بر عملكذرد بینائی رنگ در انسان برای طرح سومین سوال مربوط به ایجاد صفت مشخه «توجه و خبردار» در مورد كامیونها آتش نشانی می باشد. در میانهخ سالهای 1800 میلادی، هلمولتز، در مورد ضعف چشم انسان نسبت به رنگ قرمز مقالاتی نوشت. وقتی جشم انسانها با نور روز تطابق حاصل می نماید (فتوتوپیا phototopia) ، رنگ قرمز نسبت به رنگ های دیگر خیلی مشكل دیده می‌شود. درشب، وقتی چشم با ترایك تطابق حاصل می نماید (اسكرتوپیا Scotopia) عملا نسبت به رنگ قرمز كور می‌شود (Hart, 1992; southhall, 1961)

Traquair (1949) دریافت كه رنگ های اصلی قدری بیشتر از دیگر رنگ ها دیده می‌شوند. بنابرای زودتر تشخیص داده می شوند. قرمز محدوده ای باریك دارد، در صورتیكه محدوده زرد پهن می باشد. Allen (1970) توضیح داده است در اشخاصی كه با نقیصه رتگ بینی رنگ قرمز دست به گریبانند براحتی می توانند رنگ زرد را تشخیص دهند. در حقیقت 8% مردان مبتلا به نقیصه قرمز / سبز بوده كه از این گروه 25% نسبت به قرمز كوررنگ می باشند (Allen, 1970)[1].

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *