مقاله بررسی آموزش جامع Microsoft Word

مقاله بررسی آموزش جامع Microsoft Word در 72 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آموزش نرم افزار
فرمت فایل doc
حجم فایل 42 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 72

مقاله بررسی آموزش جامع Microsoft Word

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی آموزش جامع Microsoft Word در 72 صفحه ورد قابل ویرایش

پیشگفتار

نامه و نامه‌نگاری

ویژگی‌های اصلی ورد در فصول جداگانه این كتاب، كه اولین جلد از مجموعه كتاب‌های راهنمایی بنیادی ورد است، راه‌اندازی برنامه، شناخت پنجره و نوارهای ابزار، وارد كردن متن، و تغییر ظاهر آن در این كتاب بررسی می‌شود. همچنین این كتاب نشان می دهد چگونه اسناد خود را ذخیره كرده و آنها را در پوشه‌ها سازماندهی و چاپ كنید، با استفاده از ابزارهای ورد نظیر الگوها (Template) و ویزاردها، بهینه كنید و از الحاق پستی (Mail Marge) استفاده نماید.

ورود مایكروسافت حدود یك دهه است كه وجود دارد، و با هر نگارش جدید بر قابلیت‌‌های به عنوان یك برنامه واژه‌پرداز پیشرو افزوده می‌شود.

ورد چه كاری می تواند انجام دهد؟

ویژگی‌های موجود در ورد، آن را به یكی از انعطاف‌پذیرترین واژه‌پردازها تبدیل كرده است. می‌توان برای نوشتن هر چیزی، از یك لیست خرید تا نوشتن یك كتاب بزرگ از ورد استفاده كرد، علاوه بر متن و اشكال و گرافیك‌ها، چارت ها، جداول و نمودارها، عنوان ها، سرصفحه و پاصفحه، مراجع متقاطع، پانوشت‌ها، سمبل‌ها، و لغت‌نامه‌ها نیز می‌توان استفاده كرد كه همگی به سهولت در ورد انجام می‌شود. ورد می‌تواند هجا و دستور زبان، خوانا بودن متن، جستجو و تعویض كلمات، ورد داده‌ها، و محاسبات را انجام داده و برای بسیاری از اسناد، از یادداشت تا صفحات وب الگوهایی فراهم آورد. قابلیت‌ها، سهولت طراحی و قالب‌بندی، ورد را به یك نرم افزار نشر رومیزی تقریباً كامل تبدیل كرده است، خلاصه این كه، كمتر كاری است كه ورد نتواند انجام دهد .

یك سند ورد چیست؟

در ساده ترین شكل، یك سند ورد، ترتیبی از كاراكترهای موجود در حافظه كامپیوتر است. با استفاده از ورد، می‌توان یك سند را ویرایش نمود، بر مطالب آن افزود و به اشكال مختلف آن را صفحه‌بندی كرد. به محض ایجاد سند، می‌توان كارهای مختلفی نظیر ذخیره كردن، چاپ و ارسال آن از طریق ایمیل را انجام داد.

راه‌اندازی ورد

ورد مانند سایر برنامه های تحت ویندوز راه‌اندازی می شود. می‌توان ورد را به تنهایی یا همراه با نرم افزارهای دیگر اجرا كرد تا بتوان داده‌ها را با سایر برنامه‌ها مبادله نمود.

1- اجرا از طریق منوی Start

ماوس را روی دكمه Start ببرید و روی دكمه چپ موس كلیك كنید.

ماوس را از منوی باز شده به قسمت Programs ببرید، منوی دیگری در سمت راست ظاهر می‌شود.

ماوس را در منوی دوم پایین بیاورید و روی عبارت Microsoft Word قرار دهید. (اگر این عبارت وجود نداشته باشد ممكن است تحت عنوان Microsoft Office آن را بیابید) سپس روی كلید چپ ماوس كلیك كنید.

پنجره ورد ماكروسافت باز می‌شود.

2- راه‌اندازی از طریق میانبر

ممكن است میانبر ورد را در دسك تاپ خود داشته باشید در این صورت روی این میانبر دو بار كلید چپ ماوس را بزنید.

پنجره ورد مایكروسافت باز می‌شود.

پنجره ورد

ابتدا ممكن است پنجره ورد مانند صفحه نمایش كامپیوتر یك شاتل فضایی به نظر برسد. در هر صورت، به زودی در می‌یابید كه فرمان‌های مشابه خیلی ساده گروه‌بندی شده اند. این تركیب «نظیر – به- نظیر» كمك می‌كند تا به سرعت فرمان دلخواه خود را بیابید. در هنگام مطالعه این كتاب، دستورات را اجرا كنید.

1- نوار عنوان

2- نوار منو، حاوی منوهای اصلی

3- نوار ابزار استاندارد، حاوی دكمه‌هایی برای فرمان‌های رایج است.

4- نوار ابزار اصلی قالب‌بندی (گزینه‌های اصلی صفحه‌بندی)

5- انتخاب كننده تب‌ها

6- دكمه‌های تورفتگی از چپ

7- خط كش

8 دكمه تورفتگی از راست

9- مكان‌نما

10- صفحه اصلی ورد متن

11- تقسیم كننده پنجره

12- پیكان پیمایش به سمت بالا

13- دكمه پیمایش

14- نوار پیمایش عمودی

15- پیكان پیمایش به سمت پایین

16- دكمه پیمایش یك صفحه‌ای به سمت بالا

17- انتخاب شی برای جستجو

18- پیمایش یك صفحه‌ای به سمت پایین

19- نمای Normal

20- نمای وب

21- نمای صفحه‌ای Page Layout

22- نمای آوت لاین

23- پیكان پیمایش به سمت چپ

24- دكمه پیمایش افقی

25- نوار پیمایش افقی

26- پیكان پیمایش به سمت راست

27- زبان

تركیب نوار ابزار

اگر نوار ابزار formatting در زیر نوار ابراز استاندارد نشان داده نشده است. نشانگر ماوس ر ا روی دستگیره نوار ابزار formatting قرار دهید تا به فلش چهار سر تبدیل شود. دكمه چپ ماوس را نگه داشته، نوار ابزار را به محل دیگری بكشید.

نوار ابزارهای ورد

بسیاری از فرمان‌های ورد، بر روی نوار ابزارهای متعدد قرار گرفته اند. دو نوار ابزار اصلی شامل نوار ابزار استاندارد و نوار ابزار قالب‌بندی است. كه ویژگی‌های پر استفاده ورد را در بر دارند. همچنین بیش از 20 نوار ابزار دیگر نیز در ورد وجود دارد. در نوار منو روی Tools كلیك كنید، و گزینه Customize را انتخاب نمایید. كادر محاوره‌ای Customize (سفارشی كردن) ظاهر می‌شود روی برگه Toolbars كلیك كنید تا انواع نوار ابزارها را ببینید.

اضافه كردن كلمات در میانه متن

با استفاده از ورد، تغییر دادن متن در هر زمان دلخواه آسان است. اگر تصمیم گرفتید كه چیزی به نامه اضافه كنید، یا ناگهان به یاد آورید كه مطالب مهمی را فراموش كرده‌اید، می توانید با استفاده از مكان نما آن را اضافه كنید.

1- قرار دادن مكان نما در محل دلخواه

مكان نما را به محلی كه قصد دارید كلماتی اضافه كنید، منتقل نمایید، باز هم با صفحه كلید تمرین كنید. به خاطر داشته باشید كه فقط به محلی كه متن دارد می‌توانید بروید.

2- افزودن كلمات

متن جدید را تایپ كنید. اگر مكان نما در وسط یك پاراگراف باشد، می‌بینید كه ورد كلمات بعد از مكان نما را به جلو می‌راند تا برای كلمات وارد شده جا باز كند.

با استفاده از كلیدهای جهت‌دار به محل تایپ بقیه متن برگردید.

دستكاری پاراگراف

پاراگراف ها متن شما را سازماندهی می‌كنند و به سند شكل زیبا داده و بر خوانایی آن می‌افزایند. با استفاده از ورد، ایجاد پاراگراف آسان است، حتی می‌توانید دو پاراگراف را با هم تركیب كنید.

1- تقسیم یك پاراگراف

بر ای تبدیل یك پاراگراف به دو پاراگراف مكن نما را به ابتدای جمله‌ای كه می‌خواهید در شروع پاراگراف بعدی باشد ببرید. سپس Enter را بزنید. حالا دو پاراگراف دارید.

2- تركیب پاراگراف‌ها

اگر می‌‌خواهید دو پاراگراف را تبدیل به یك پاراگراف كنید، مكان نما را در محل شروع پاراگراف دوم قرار داده و كلید Bksp را فشار دهید. اكنون پاراگراف های شما به یك پاراگراف تبدیل شده‌اند.

3- نشانه های پاراگراف

با فشار دادن دكمه Enter یك پاراگراف ر ا خاتمه داده و یك نشانه پاراگراف ایجاد می كنید. می‌توانید با فعال كردن ، این نشانه‌ها را مشاهده كنید. حذف خط خالی بین پاراگراف،‌ها چیزی جز حذف این نشانه‌ها نیست.

استفاده از ورد برای ایجاد یك صفحه جدید

اگر می‌خواهید قبل از رسیدن متن به پایین یك صفحه، صفحه جدید ایجاد كنید، می‌توانید صفحه را به دو بخش تقسیم كنید. مكان نما را به محل شروع صفحه جدید ببرید. كلید ctrl را نگهدارید و Enter را بزنید. ورد یك گسست صفحه (Page Break) «دستی» ایجاد می‌كند. می‌توانید برای حذف این صفحه، مكان نما را در گوشه بالا و چپ صفحه جدید قرار داده و كلید Bksp را بزنید.

ذخیره كردن نامه

حالا كه نامه ایجاد و اصلاح شده است، باید آن را در هار دیسك كامپیوترتان ذخیره كنید، تا بعداً بتوانید آن را یافته، اصلاح و چاپ كنید.

1- ذخیره كرده فایل

نشانگر ماوس را در نوار منو روی File قرار دهید. روی این منو كیك كنید تا منوی به صورت كشویی باز شود. نشانگر ماوس را پایین بیاورید و روی Save كلیك كنید.

در كادر محاوره ای Save As كه ر وسط صفحه نمایش باز می شود، می‌توانید نامی باری نامه خود وارد كنید و محلی را برای ذخیره كردن آن تعیین نمایید.

2- نام نگاری و ذخیره

نامی بر ای فایل خود انتخاب كرده و آن را در قاب قسمت File Name وارد كنید.

در جعبه Save in پوشه‌ای برای ذخیره نامه انتخاب و بر روی دكمه Save كیك كنید. كادر محاوره‌ای بسته شده و فایل شما بر روی هاردیسك ذخیره می‌گردد.

چاپ كردن نامه

1- چاپ فایل

روی منوی File كلید كنید تا به صورت كشویی باز شود.

این بار از منوی باز شده، print را كلیك كنید.

2- چاپ نامه

كادر محاوره‌ای ‍Print ظاهر می شود. فعلاً به گزینه‌های موجود در این كادر كاری نداشته باشید. فقط اطمینان حاصل كنید كه چاپگر به كامپیوتر متصل شده و روشن است.

روی دكمه Ok در پایین كادر محاوره‌ای كیك كنید. چاپ نامه آغاز می شود.

تا اینجا، با ورد یك نامه را تایپ ، اصلاح، ذخیره، و چاپ كرده اید. این مراحل ساده، نحوه ایجاد یك نامه به وسیله ورد مایكروسافت را به شما نشان داده است. حالا به جزئیات بیشتر می‌پردازیم و هر مرحله را به طور مفصل شرح می‌دهیم.

الگوها Templates

معمولاً هنگام ایجاد یك فایل جدید، یا از فایل خالی كه ورد ایجاد كرده استفاده می‌كنید، یا با انتخاب Blank Document از كادر محاوره‌ای New یك فایل ایجاد می‌نمایید. این بار می‌توانید با استفاده از قالب‌های آماده در وقت خود صرفه‌جویی كنید. به عنوان مثال، مراحل زیر را انجام دهید تا نامه‌ای را با استفاده از الگوی Elegant Letter ایجاد كنید.

1- ایجاد یك فایل جدید

منوی File را باز كرده و روی New كلیك كنید.

در كادر محاوره‌ای New روی برگه Letters Faxes كلیك كنید و سپس روی Elegant Letter كلیك نمایید.

روی دكمه Ok كلیك كنید.

2- پر كردن مكان‌های خالی

اكنون فایل جدید شما باز است.

روی جعبه بالای نامه كه در آن نوشته شده Click Here and type in company Name كلیك كنید. این جعبه چاپ نمی‌شود بلكه فقط محدوده‌ای را نشان می دهد كه می توانید در آن تایپ كنید.

روی قسمتی كه نوشته شده Click Here and type Recipient Address كلیك كنید حالا می‌توانید در این قسمت آدرس گیرنده را وارد كنید. با شروع تایپ نوشته قبلی ناپدید می شود.

با استفاده از مكان نما با ماوس، متن پاراگراف را از قبل انتخاب و شروع به تایپ كنید. متن قبلی ناپدید مشده و متنی كه تایپ می كنید. جایگزین آن می‌شود. (تصویر 122)

نام و عنوان شغلی خود را در انتهای نامه قرار دهید. فقط در این خط كلیك كرده تا انتخاب شود، و شروع به تایپ كنید.

آدرس شما در پایین نامه قرار می‌گیرد. صفحه ر ا به طرف پایین پیمایش كنید و آدرس خود را در كادر آدرس وارد كنید.

حالا، با استفاده از الگوی Elegant Letter یك نامه ایجاد كرده‌اید.

ویزاردها Wizards

ویزاردها، طریقه‌ای آسان برای ایجاد سریع نامه‌های قالب بندی شده هستند. نیازی به تایپ مستقیم نام و آدرس در نامه نیست. ورد كادرهای محاوره‌ای در اختیارتان می‌گذارد تا اطلاعاتی را فراهم كرده و آنها را به نامه اضافه كنید. طریقه ایجاد ویزارد شبیه استفاده از الگوهاست.

1- راه‌اندازی ویزارد

منوی File را باز كرده، و روی New كلیك كنید.

روی برگه Letters & Faxes و سپس شمایل Letter Wizard كلیك كنید. (تصویر 125) دكمه Ok را كلیك كنید.

یك كادر محاوره‌ای كوچك همراه دستیار آفیس ظاهر می‌شود.

روی Send One Letter كلیك كنید.

2- قالب‌بندی نامه

كادر محاوره‌ای Letter wizard باز می شود. این ویزارد چهار مرحله دارد كه مرحله اول آن letter Format است.

منوی choose Page design را باز كنید و نوع دلخواه را انتخاب كنید. توجه دارید Elegant Letter كه قبلاً از آن استفاده كردیم. یكی از این قالب‌های آماده است. منوی Choose a Letter Style را باز كنید. و از انواع Full Block (بدون تورفتگی) Modified Block (تا حدی با تورفتگی)، یا Semi Block ( كامل، اما با كمی تورفتگی خط اول)، یكی از آنها را انتخاب كنید.

روی دكمه Next كلیك كنید تا به بخش بعدی بروید.

3- اطلاعات گیرنده نامه

حالا كادر محاوره‌ای Letter wizard مرحله مربوط به گیرنده (Recipient info) را نشان می دهد.

نام و آدرس گیرنده را در مكان‌های مربوط به آن وارد كنید.

از منوی كشویی Salutation، عنوانی را انتخاب كنید، یا عنوانی را وارد كنید.

روی دكمه Next كلیك كنید.

4- سایر عناصر نامه حالا ویزارد نامه مرحله سایر عناصر (Other Elements) را نمایش می دهد.

اگر می‌خواهید یك خط مرجع را وارد كرده، روی كنترل انتخابی سمت چپ Reference Line كلیك كرده تا علامت دار شود. حالا می‌توانید منوی كشویی Reference Line را باز كرده و یكی از گزینه های موجود را انتخاب كنید.

برای وارد كردن سایر عناصر به همین ترتیب عمل كنید. موضوع (Subject)، توجه (Attentiopn)، و . . . .

اگر مایلید یك كپی از نامه ر ا به شخص دیگری بفرستید، اطلاعات لازم را در پنجره پایینی وارد كنید.

روی دكمه Next كلیك كنید.

5- اطلاعات فرستنده نامه

آخرین مرحله ویزارد نامه، مرحله وارد كردن اطلاعات مربوط به فرستنده است.

نام خود را در كارد Sender’s Name وارد كنید.

در كادر Retum Address، آدرس خود را تایپ كنید.

اختتامیه نامه را از منوی كشویی Complimentaty انتخاب، یا متنی به دلخواه خود وارد كنید.

روی Finish كلیك كنید تا ویزارد نامه شما را ایجاد كند.

6- شروع تایپ

ویزارد نامه ناپدید می شود. دستیار آفیس ظاهر شده و از شما می‌خواهد اگر مایلید چیزی به نامه اضافه كنید.

یكی از گزینه‌ها را انتخاب، یا روی Cancel كلیك كنید.

نامه شما آماده است، به جز متن اصلی، همه چیز در جای خود قرار دارد.

در نامه آماده شده، شروع به تایپ كنید.
انتقال و كپی كردن

در Word میكروسافت ویرایش اسناد ساده است. اگر می خواهید سندی را ویرایش كنید اما سند اولیه را بدون تغییرنگه دارید می توانیدسند را باز كرده وآن را بانام جدیدی ذخیره نمایید..یعنی در حالی كه تغییراتی در سند جدید اعمال می كنید سند اولیه را بدون تغییر نگه دارید .به وسیله انتقال وكپی كردن متن ،می توانید از كاری كه قبلا“انجام داده اید،سود جویید برا ی مثال می توانید متن را كپی كرده،آن را به محل دیگری انتقال داده و ویرایش كنید.برای اینكه ایده بهتری از شمای ظاهری سندتان به دست آورید،وبه سادگی آن را ویرایش كنیدمی توانید در حالت نمایشی صفحه آرایی كاركنید.در این درس با كشیدن موس روی متن ورها كردن آن در محل جدید وبا استفاده ار كلیپ بورد،متن را در سند انتقال داده وكپی خواهید كرد.

باز كردن سند

اگر هنوز Wordمیكروسافت را باز نكرده اید یا فایل های تمرینWord SBSرا آماده سازی نكرده اید،به قسمت ((نصب واستفاده ازفایل های تمرین))این كتاب مراجعه نمایید.

وقتیWordمیكروسافت را بازمی كنید یك پنجره جدید، خالی باز می شودعلاوه بر این می توانید سند موجود را درست مانند سند جدید، بازكرده وتغییر دهید.

بازكردنWordو فایل های تمرین

در این درس فایل تمرینی بنام o2Lessonراباز خواهید كرد و سپس فایل را به نام program Highlightso2 ذخیره خواهید نمود.این فرآیند نسخه ای از فایل ایجاد می كند كه می توانیددر حبن درس روی آن كار كرده وآن را تغییر دهید. فایل اولیهo2Lesson،بدون تغییر می ماند بنابراین می توانید هر چند بار كه بخواهید روی درس تمرین كنید .این روش استفاده از فایل های تمرین در سراسر این كتاب دنبال می شود.

1- دكمه Start خط وظیفه را به وسیلهء ماوس انتخاب كنید .

2- به Programs اشاره كرده ،و سپس Microsft Word را به وسیله ماوس انتخاب كنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *