مقاله بررسی قاطعیت

مقاله بررسی قاطعیت در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

مقاله بررسی قاطعیت

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی قاطعیت در 20 صفحه ورد قابل ویرایش

تعریف قاطعیت

جرأت ورزی، یك شیوه‌ی ارتباطی خاص است كه می توان آن را آموخت و به كار بست. مهارت جرأت ورزی فرد را قادر می سازد تا افكار، احساسات و ارزش های خود را درباره‌ی یك موقعیت به طور آزادانه و مستقیم و با احترام به احساسات و ارزش های اشخاص دیگر بیان كند. این مهارت بر حقوق فرد، ضمن توجه به حقوق دیگران، تأكید دارد. بنابراین جرأت ورزی در موقعیت هایی كه فرد تحت فشار است، مهارت مهمتر می باشد. تعاریف متعددی از جرأت مندی ارائه شده است. در این جا به چند مورد اشاره می كنیم:

· “ابراز عقاید، احساسات و افكار خود به طور مناسب، مستقیم، صادقانه و بدون بی احترامی به حقوق دیگران”.

· “تشخیص منافع خود و عمل براساس آن و مطالبه‌ی حق خود، بدون تعرض به حقوق دیگران”.

همان‌طور كه مشاهده می كنید، در تمامی این تعاریف بر رعایت و احترام به حقوق دیگران تأكید شده است.
عناصر قاطعیت

جرأت‌مندی شامل هفت پاسخ است:

1- ابراز عقیده‌ی خود.

2- تقاضای تغییر رفتارهای نامطلوب دیگران.

3- رد درخواست ها و تقاضاهای غیرمنطقی دیگران.

4- ابراز احساسات مثبت و منفی خود.

5- آغاز و ادامه‌ی تعاملات اجتماعی.

6- پذیرش كاستی های خود.

7- ابراز جملات متعارف در هنگام رویارویی یا جدا شدن از دیگران.

برای كسب مهارتت جرأت‌مندی، لازم است فلسفه‌ی این نوع رفتار را بدانید. جرأت‌مندی به عنوان یك شیوه‌ی ارتباط بر چند اصل استوار است:

1- شناخت حقوق خود.

2- برابری انسان ها.

3- برخورداری از حقوق یكسان.

فلسفه‌ی زیربنایی آموزش جرأت‌مندی بر این فرض منطقی استوار است كه همه‌ی انسان ها برابر هستند. هیچ كس نسبت به دیگری برتری ندارد. بنابراین ما از حقوق انسانی یكسانی برخورداریم. هدف جرأت‌مندی، دفاع از حقوق خود بدون تعرض به حقوق دیگران است. آگاهی از این حقوق اساسی، خود گام مهمی برای شروع آموزش جرأت‌مندی محسوب می شود. برای این كه فرد بتواند رفتار جرأت‌مندانه از خود نشان دهد، ابتدا ضروری است حقوق اساسی خود و نحوه‌ی احقاق آن را بشناسد.
حقوق اساسی ما
پیام ارتباطی

این افراد با رفتارهای خود این پیام را به دیگران منتقل می كنند. “من خوب نیستم، شما خوب هستید.” این افراد خود را دست كم می گیرند. نیازها، احساسات و افكار خود را بی اهمیت می دانند. از طرف دیگر، دیگران را افرادی مهم و محبوب به حساب می آورند.
هدف

هدف اصلی افراد منفعل راضی نگه داشتن دیگران به هر قیمت ممكن و اجتناب از كشمكش است. این افراد برای جلب رضایت و تأیید دیگران به هر كاری تن می دهند و خود را به رنج می اندازند.

یكی از دلایل رفتار منفعلانه، عدم آگاهی افراد از حقوق فردی خودشان است. هم چنین آن‌ها فكر می كنند برای این كه مؤدب و مفید باشند، لازم است تسلیم خواسته های دیگران شوند. برخی از این افراد بیان افكار خود و اتكا به نفس را ناشایست و نشانه‌ی بی ادبی می دانند. این افراد می ترسند اگر ابراز وجود كنند، ممكن است دیگران آن‌ها را دوست نداشته باشند.
خصوصیات كلامی و غیركلامی افراد منفعل

· سرگردانی: كارها را بدون مطرح كردن پیشنهاد خاص رها می كنند.

· از این شاخ به آن شاخ پریدن: در بیان منظور خود ناتوان هستند و مرتب موضوع را عوض می كنند.

· صدای آرام و لرزان: تن صدای شان آرام و لرزان است و خیلی آهسته، توام به پوزش طلبی بدون دلیل حرف می زنند.

· من و من كردن: در بیان احساسات و افكار خود صریح نیستند.

· اجتناب از تماس چشمی: در هنگام صحبت كردن با دیگران به فرد مقابل نگاه نمی كنند.

· وضعیت بدنی نامناسب: قامت خمیده، حالت بدنی حاكی از خودكم‌بینی، شانه های افتاده، سربه زیر.

· وقتی دیگران درخواستی از آنان می كنند، با این نوع جملات پاسخ می دهند: “هرطور صلاح می دانی”، “برایم فرقی نمی كنه”، “هر چی شما بگویید”.
نتایج رفتار منفعلانه

فرد منفعل به خاطر از خودگذشتگی هایش مورد تعریف و تمجید قرار می گیرد و در صورت شكست، چون تصمیم گیرنده نبوده، خود را مقصر نخواهد دانست و دیگران از او حمایت خواهند كرد. غالباً دیگران تقاضاهای غیرمنطقی خود را به افراد منفعل تحمیل می كنند. سایر پیامدهای منفی رفتار منفعلانه عبارتند از: مشكلات بین فردی، عدم اعتماد به نفس، خودكم‌بینی، تن دادن به روابط ناخواسته. رفتار منفعلانه باعث می شود تا دیگران ما را موجود ضعیفی بدانند، موجودی كه به سادگی می توان او را فریب داد. در نتیجه ما اغلب از زندگی خود ناراضی هستیم و نمی توانیم به اهداف خود برسیم. دیگران نیز كم تر به ما اعتماد خواهند كرد.
سبك ارتباطی پرخاشگرانه

رفتار پرخاشگرانه عبارت است از ایستادگی سرسختانه برای مطالبه‌ی حقوق خود و ابراز عقاید و احساسات به شیوه ای كه معمولاً نامناسب بوده و باعث زیر پا گذاشتن حقوق دیگران می شود. ویژگی های مهم این شیوه‌ی ارتباط عبارتند از:

· خودخواهی.

· بی توجهی به حقوق و خواسته های دیگران.

· برتر دانستن خود.

· رنجاندن دیگران برای جلوگیری از رنجش خود.

· برچسب زدن به دیگران.

گام 2- دلیل خود را بیان كنید.

به طرف مقابل علت تصمیم، خواسته و احساس تان را بگویید مثلاً “خودم آن را لازم دارم“، “قبلاً قول آن را به كسی دیگر داده ام”، “متأسفم، برنامه‌ی دیگری دارم”، “متأسفم، نمی توانم كاری برای‌تان انجام دهم”. بنابراین ابتدا پاسخ نه می گوییم، بعد دلیل خود را به فرد مقابل بیان می كنیم. زیرا ما حق داریم درخواست های غیرمعقول دیگران را رد بكنیم و نیز حق داریم برای رفتارهای خودمان دلیل ارائه نكنیم.

گام 3- به طرف مقابل نشان دهید كه نظر، خواسته یا احساس او را درك می كنید.

همدلی كردن با دیگران و تلاش برای درك احساسات آن‌ها موجب می شود تا دیگران پاسخ منفی شما را راحت تر بپذیرند. در واقع فرق جرأت‌مندی و پرخاشگری در این است كه ما ضمن احترام به خواست ها و احساسات دیگران، عقیده و احساس خود را بیان می كنیم. مثلاً “البته، می دانم كه تو واقعاً به آن نیاز داری”. “البته وضع تو را درك می كنم.”

موقعیت هایی كه نه گفتن در آن ها برای شما دشوار است، شناسایی كنید و به همراه یكی از دوستان خود سه گام بیان شده را تمرین كنید. به یاد داشته باشید كه مدتی طول می كشد تا این رفتار در شما نهادینه بشود. فقط در اثر تمرین زیاد می توانید بر این مهارت تسلط یابید و بدون احساس گناه پاسخ نه بدهید.

همه‌ی افراد به سادگی از خواسته‌ی خود دست برنمی‌دارند، از این رو به شكل ها و شیوه های مختلف شما را تحت فشار قرار می دهند تا با خواسته‌ی آن ها موافقت كنید. چند نمونه از این شیوه های تأثیرگذاری عبارتند از: “القای احساس گناه” “تو راضی می شوی من در این درس بیفتم”، “اگر من مشروط شدم، مقصر تویی”. تهدید “اگر این كار را نكنی، دوستی مان تمام می شود” دست انداختن و تحقیر “بچه ننه‌ای”، “دهنت بوی شیر می دهد”، “نترس! مامانت نمی بیند” لازم است این شیوه ها را بشناسید و با روش های خنثی سازی آن ها آشنا شوید.
روش های مختلف نه گفتن

هم چنین در برخی از موقعیت ها، به ویژه در شرایطی كه فشار گروهی وجود دارد، شاید یك بار نه گفتن برای كاهش فشار گروه كافی نباشد. از این رو لازم است با راه های مختلف نه گفتن آشنا شوید. مهم ترین روش های نه گفتن در جدول زیر خلاصه شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *