مقاله بررسی مبادله و چرخه های همكاری تجزیه و تحلیل تئوریكی و تجربی مشاركت در كار

مقاله بررسی مبادله و چرخه های همكاری تجزیه و تحلیل تئوریكی و تجربی مشاركت در كار در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12

مقاله بررسی مبادله و چرخه های همكاری تجزیه و تحلیل تئوریكی و تجربی مشاركت در كار

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی مبادله و چرخه های همكاری تجزیه و تحلیل تئوریكی و تجربی مشاركت در كار در 12 صفحه ورد قابل ویرایش

چكیده

این مطالعه، ماهیت و عمل سیستم‌های مشاركتی دركار، یعنی سیستم‌های غیرقانونی مبادلة مشاركتی بین مدیریت وكار درسازمانها را توصیف می‌كند. ابتدا، مدل تشریحی كلی مشاركت را ارائه داده و سپس، آنرا در داده‌ها و اطلاعاتی از نمونة 52 سازمان UK، با استفاده از واكنش‌های هماهنگ مدیریت و كارمندان، آزمایش می‌كنیم. این مدل، فرض را بر این قرار می‌دهد كه تراست، مبادله و مشاركت، مكانیسم‌های اصلی عملی مؤثر سازمانهای مشاركتی می باشند. نتایج تجزیه وتحلیل، عناصر واجزای اصلی مدل را شدیداً ساپورت می‌كنند. این امر، متمل بر ایده ای می باشد كه از مفهوم چرخه تراست، مبادله و همكاری حاصل شده مبنی بر اینكه مدیریت و نیروی كار، با رفتارهای مشاركتی مؤثر و مفید متقابل در سازمانها می‌توانند به توسعه و رشد سیستم‌های مشاركتی با عملكرد و تراست بالا كمك كنند.

مقدمه
سیستم های مشاركتی مدیریت – نیروی كار، ودر سال‌های اخیر، توجه متخصصین و كارشناسان را به خود معطوف كرده‌اند. بنابراین، درحال حاضر، هنوز توافق اندكی در مورد ماهیت و مفهوم مشاركت در كار وجود دارد. شاید، ارائه الفاظ مربوط به مفهوم مشاركت و شكل‌های مختلفی كه این تنظیمات می‌توانند وارد عمل كنند، غافلگیر كننده نیست. در نتیجه، هنوز مباحث قابل ملاحظه‌ای در آثار ادبی در مورد ویژگیهای مشاركت وجود دارد، و نویسندگان مختلف، تفاسیر و تعاریف مختلفی از این پدیده ارائه می‌دهند. تقابل، تراست (اعتماد) مشاركت ویژگیهای اصلی همكاری و مشاركت مؤثر در سازمانها به شمار می‌روند.اما تا این تاریخ، عمل چنین پروسه‌هایی به شكل سیستماتیك، بررسی نشده است.

این مطالعه، به سه شیوه عمل می‌كند. اول با توسعه درك تئوریكی واضح تری از مشاركتهای مدیریت- نیروی كار در كار به عنوان سیستم‌های غیرقانونی اداره مشاركتی مبتنی بر تراست، مبادله و همكاری، دوم ، با ارائه عوامل اصلی كه احتمالاً توسعة موثر چنین سیستم‌هایی را در سازمانها، تسهیل می‌سازند، و سوم، با بررسی اثر این سیستم ها بر عملكرد سازمانی و رفاه كارمند، ما ، بدین منظور، ابتدا به بررسی مفهوم مشاركت، با مفاهیم تراست، مبادله وهمكاری می‌پردازیم، سپس، مقدمات سازمانی و نتایج سیستم‌های مشاركتی را تجزیه و تحلیل می كنیم. سپس مدل تشریحی مشاركت را كه تراست، مبادله وهمكاری را مكانیسم های اصلی سیستم های مشاركت و عوامل اصلی واسطه بین انواع مختلف سیستم استخدام وعملكرد سازمانی و رفاه كارمند تلقی می كند، ارائه می‌دهیم. در قسمت دوم مقاله، این مدل را با استفاده از داده‌های مقطع عرضی نمونه‌ای از 52 سازمان UK، آزمایش می‌كنیم. نتایج تجزیه و تحلیل، در بخش آخر مقاله، همراه با مفاهیم كلی مطالعه،ارائه می‌شوند.

– سیستم‌های مشاركت و ماهیت همكاری مدیریت – نیروی كار در كار

در آثار ادبی به هیچ تعریفی در مورد مشاركت وجود ندارد. بنابراین، عناصر و اجزای متعددی وجود دارند كه همگی در مفاهیم فعلی، مورد تأكید قرار می‌گیرند. مثلاً، این موارد مشتمل بر مفاهیم سودهای دو جانبه و متقابل، تراست و مقابله به مثل
می باشد. در اغلب موارد، مفاهیم فعلی مشاركت، نسبتاً مبهم ونامعلومند و مطالبی را در مورد تراست و همكاری مرتبط با تجزیه و تحلیل سیستم‌های مشاركتی ارائه می‌دهند.

ما، دراین مطالعه با توسعه و اتكا بر كارهای قبلی در این زمینه، مفاهیم سیستم مشاركت را به عنوان سیستم‌های غیرقانونی كم و بیش رسمی مبادله متقابل كه جهت به حداكثر رسانی همكاری بین مدیریت و نیروی كار در سازمانها طراحی شده اند، ارائه می‌دهیم. نكته اصلی ، ایده ای است كه بعضی بر اینكه در سیستم‌های مشاركت، مدیریت و نیروی كار – به شكل كم و بیش رسمی یا اختیاری، خودشان را مقید و متعهد می كنند كه در شكل های متعهد و متقابل سودمند رفتار مشاركتی دخالت داشته باشند. رفتار مشاركتی، در اینجا رفتار یك عامل در یك مشاركت اجتماعی می باشد كه از نظر عوامل دیگر موجود در آن مشاركت، جهت نیل به اهداف مورد نظرشان كمك كرده و بنابراین، مفید و مطلوب تلقی می‌شود. بنابراین، در اصل، سیستم های مشاركتی، سیستم‌هایی هستند كه در آنها،مدیریت و نیروی كار،خود را ملزم می‌دانند كه با یكدیگر همكاری كرده و در مبادله در مورد مانع متقابل برای طرف دیگر، منافعی داشته باشند.

– فرضیات تحقیقی وچهارچوب تئوریكی

اكنون، مدل تشریحی همكاری و مشاركت در كار را ارائه می دهیم. این مدل، بر نمونه های قبلی و پیامدهای سیستم های مشاركتی كه دارای مفاهیمی و سیستم‌های اختیاری مبادله مشاركتی بین مدیریت و نیروی كار در سازمانها می باشند، تمركز داریم. عناصر اصلی این مدل، در شكل 1 نشان داده میِ‌شوند.

كانون این مدل، با عمل واقعی سیستم های مشاركتی مربوط به مفاهیم ترا ست و مبادله، در ارتباط می‌باشد. بخش فوقانی این مدل، به ریشه های همكاری و مشاركت از نقطه نظر نیروی كار ده توجه دارد، و درحالیكه نیمه دیگر آن ، این مسائل را از دیدگاه مدیریت ، تجزیه و تحلیل می‌كند. كار خود را با توجه به پروسه مشاركت از دیدگاه نیروی كار، به شرح ذیل ، آغاز می كنیم. همانطور كه خواهیم دید، این ، رفتار مشاركتی و مدیریت و نیروی كار است كه می توانیم فرض كنیم، تأثیر مستقیمی بر عملكرد سازمانی در سیستم‌های مشاركتی دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *