مقاله بررسی یوگا، تاریخچه و كلیت

مقاله بررسی یوگا، تاریخچه و كلیت در 15 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی تربیت بدنی
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15

مقاله بررسی یوگا، تاریخچه و كلیت

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی یوگا، تاریخچه و كلیت در 15 صفحه ورد قابل ویرایش

یوگا، تاریخچه و كلیت:

یوگا، نوعی ورزش هندی است كه فكر را متمركز و جسم و روان را سالم می كند و باعث محو نگرانیها و گرفتاری های زندگی می شود.

منظور از ریاضت كشیدن، انجام یك سری ورزش های مخصوص جسمی و روحی است كه سبب افزایش تمركز فكر می شود. زمانی كه تمركز فكر زیاد شد، هر لحظه كه انسان، فكر خد را متوجه چیزی كند، خودبخود آن عمل انجام خواهد شد. یكی از روشهایی كه موجب تمركز فكری شدیدی می شود، روش هایی است به نام «سر بزرگ»، كه اعمال و حركات به خصوصی است كه اختراع آن، هندی ها بوده اند و ما، این حركات و اعمال را تحت مبحث «یوگا» بررسی می كنیم.

«یوگ» یا «جوك» به معنی پیوستن است و اسم فاعل، یعنی كننده كار آن یوگی یا جوگی معروف هندی است.

یوگا در اصطلاح فلسفی، نام یكی از شش مكتب فلسفه هندی است كه اصول آن بر آداب ریاضت و ورزش بدنی قرار دارد، و یوگی یا جوگی در این معنا، همان مرتاض است.

اما از طرفی دیگر؛ كلمه یوگ، همان یوغ فارسی است به معنای مهار یا رام كردن حیوان سركش و به طور مجازی، به معنای رام كردن نفس حیوانی انسان، به كار می رود.

به گفته «جیمز هویت» كلمه یوگا، از زبان سانسكریت مشتق شده با ریشه هند و اروپایی و به معنی «زیر یوغ درآوردن» است و نیز می توان یوگا را یكی شدن و جفت شدن نامید. یعنی یكی شدن روح یك فرد با روح عالم وجود، یعنی «خدا».

پایه گذار مكتب یوگا، و دانشمندی به نام Patannmjali بوده كه حدود دو قرن قبل از میلاد، می زیسته است.

به گفته دكتر تارا چند، سفیر كبیر سابق هند، در كتاب «اوپانیشاد» (سر اكبر): «زندگانی نفس همواره مشوش و بیقرار است و مقرون عدم رضایت. زیرا به رنج های پنج گانه زیر گرفتار است؛

1- بشر در جهل و اشتباه است. 2- به لذایذ علاقمند است. 3- از چیزهای نامطبوع متنفر است. 4- عاشق زنده ماندن است. 5- از مرگ می ترسد.

و فقط به وسیله ریاضتهای تعیین شده در مكتب یوگا می توان به عوامل بالا چیره شد و به حالتی رسید كه دیگر بشر بر جهل و اشتباه پیروز گردد و در این حال، علاقه ای به لذات مادی ندارد و تمایلاتش از بین می رود. از مرگ نمی هراسد و اراده ای بسیار قوی پیدا می كند.»

به عقیده پاتانجالی (Patanjali)، برای به دست آوردن سلامتی روحی و جسمی كامل یا «نیروی بزرگ طبیعت» تمرینات و ورزش های زیر باید انجام شود:

1- ریاضت كشیدن و روزه گرفتن 2- حالات بدنی اعضای بدن را به سختی نگه داشتن

3- كنترل و حبس نفس 4- كناره گیری از شهوات و تمایلات 5- تمركز افكار و غلبه بر دماغ 6- از كار انداختن حواس ظاهر و باطن 7- توجه ثابت به یك چیز خاص 8- تعمق و عرفان، یا محو شدن در «او».

علاوه بر آن، شخص یوگی، علاوه بر انجام تمرینات فوق، بایستی صفات اخلاقی زیر را در خود، پرورش دهد:

1- ظلم و ستم نكند 2- صدیق و راستگو باشد 3- دزدی نكند 4- پاكدامن و عفیف باشد 5- از كسی چیزی قبول نكند.

یوگا و عصر امروز، كنترل اراده:

از میان 8 دستورالعمل ذكر شده در بخش پیش، آن چه امروزه متداول است، تنها دو تمرین 1) تمرینات تنفسی 2) حالات بدنی خاص می باشد. این دو نوع تمرین، تحت عنوان یوگا امروزه در آمریكا و اروپا و بسیاری از نقاط دیگر جهان رایج بوده و نتایج بسیار خوبی در معالجات روانی و آرامش فكری دارد.

پیشرفتهای علم و تكنولوژی، انسان را به شدت حساس و البته خلاق ساخته است و سمت چپ مغز به طور قابل ملاحظه ای توسعه یافته است. همراه شدن با چنین رشدی، انسان را بیش از پیش از تنش و استرس مواجه ساخته است و چیزی كه یوگا در این عصر پرتنش عرضه می كند این است:

«تربیت احساس و عاطفه و به كارگیری نیروی اراده (رشد بخش راست مغز به طور كلی و …)»‌

یوگا، پیش از آن كه صرفاً فیزیكی باشد، علمی مربوط به آینده است. یوگا در واقع، فرآیندی است برای ارتقای انسان، از سطح غرایز حیوانی به نیروی تشخیص. در واقع راهی برای چگونگی آشكار ساختن توانایی های بالقوه درونی مان، یوگا، اراده و احساسات ما را نیز به كار می اندازد. و نیروی تجزیه و تحلیل و بصیرت ما را گسترش می دهد.
هاتایوگا چیست؟

شیوه های مختلف یوگا در آغاز متفاوت هستند. اصل و هدف در همه آنها یكی است: خودشناسی كامل. تنها از طریق خودكنترلی یا اراده قوی می توان به این هدف رسید. لذا شیوه های گوناگون یوگا، ابتدا به ما طریق خودكنترلی را می آموزند. بهرحال شیوه های یوگایی دیگری وجود دارد كه كار خود را ابتدا با طریق منضبط كردن ذهن آغاز می كند، یا كنترل احساسات و …

یوگاهای گوناگون، بسته به شیوه ای كه از آن پیروی می كنند، نامهای خاص خود را می‌گیرند. اما یوگایی كه ما در اینجا بیش تر مدنظر داریم و از این پس در مورد آن صحبت می كنیم، یوگایی است كه كار خود را ابتدا با كنترل نفس بوسیله «كنترل تن» آغاز می كند. پس در واقع شروع یوگا در این راه با كنترل تن و بدن می باشد و تندرستی كامل هم از این راه به دست می آید كه این نوع یوگا «هاتایوگا» نام دارد.

ریشه این كلمه، از دو كلمه HA به معنای جریان مثبت و THA به معنای جریان منفی گرفته شده است و در صورتی بدن ما سالم است كه THA , HA در موازنه باشند و اشاره به این مطلب دارد كه: بدن ما از دو جریان مثبت و منفی، جان گرفته است و تندرسی ما زمانی برقرار خواهد بود كه این دو در تعادل با هم باشند. هاتایوگا به شناخت كامل این دو جریان، اشاره دارد و كنترل كردن این دو جریان با كمك اراده تربیت شده، یا در واقع به یوغ كشیدن این دو جریان با اراده و كنترل شخصی.

عمده بحث ما از این جا تا پایان مبحث در مورد هاتایوگاست و هر جا اسمی از یوگا برده می شود منظور همان هاتا یوگاست. و البته این به دلیل این است كه این نوع یوگا، شكل رایج تر و ملموس تری می باشد و به دلیل رابطه‌ی كاملی كه با سلامتی جسمی و بدنی انسان دارد،‌ به نظر مفیدتر و كاربردی تر و ان شاء ا… مورد استفاده خوانندگان می‌باشد.

تغذیه و رژیم غذایی در یوگا:

یكی از نكات مهم كه در یوگا باید به آن توجه كرد، تغذیه است. فردیوگی در تغذیه باید به نكات زیر دقت كند:

1- بهتر است غذا طبیعی و سالم باشد و از یك رژیم غذایی آمیخته استفاده شود. یعنی غذای اصلی صرفاً گوشت نباشد. از گوشت و سبزیجات و میوه جات به طور توام در رژیم غذایی بهره گیری شود.

2- مقدار خوراك باید با نیازهای بدنی هماهنگ شود.

3- مهم تر از چیزی كه خورده می شود، چگونه خوردن است. فردیوگی باید با عجله غذا نخورد و غذا را سریع قورت ندهد. غذا خوردن در آرامش و با لذت و آهستگی توصیه می شود.

در هنگام غذا خوردن باید دقت و تمركز وجود داشته باشد و در هنگام خشم یا بحران عاطفی و …باید از خوردن غذا اجتناب كرد. بد نیست در اینجا به یك برنامه غذایی كه توسط یك متفكر یوگا تهیه شده اشاره كنیم:

صبحانه: نصف لیوان آب پرتقال طبیعی، دو عدد تخم مرغ جوشانده، یك قطعه نان تست و یك فنجان قهوه یا چای بدون شكر.
ناهار: نصف لیوان آب پرتقال طبیعی، مقدار كمی گوشت پخته، سالاد سبزی و قهوه یا چای بدون شكر.
شام: نصف لیوان آب پرتقال طبیعی، كمی گوشت بریان، كلم پخته، دو عدد سیب زمینی پخته و قهوه یا چای بدون شكر

مواد اولیه این برنامه غذایی در روز دوم و سوم، اندكی تفاوت پیدا می كند و از روز سوم به بعد، دوباره تكرار می شود. با این رژیم، جسم یوگی، برای انجام حركات آماده شده و تمركز قوای روحی آسان تر می شود. همان طور كه می بینید برخلاف تصور عامه، وضع غذایی و رژیم مورد استفاده یوگا چندان هم بد نیست!!

تمارین هاتایوگا سه بخش دارد:

1- كنترل خودآگاهی 2- كنترل تنفس (پرانایاما) 3- كنترل وضعیتهای بدنی (آسانا)

این سه بخش در تمام مراحل تمرینات، با هم و در كنار هم به كار برده می شوند و هیچ یكی بدون دیگری معنادار نیست. اكنون در مورد هر كدام توضیحاتی به شكل خلاصه ارائه می دهیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *